lördag 15 september 2012

Min första tutorial...

Och kanske även sista :)  Vet inte alls om den här går att förstå, men man kanske får hjälp utan någon av bilderna. Det är alltså en tutorial på hur man syr ett knäppningsprund på en body.

1.Klipp ut din framsida, baksida och arm till din body. Klipp även ut en rektangel som mäter 8 cm bred och 10,5 cm lång. Jag la även till sömnsmån på detta.

Därefter tar du din framsida på bodyn och låter den ligga dubbelvikt med avigsidan utåt. Ca 1 cm in från vikningen av bodyn gör du en markering uppifrån halsringningen och ner  tio centimeter.

 
 Min beskrivning beskriver hur du gör en knäppning som öppnas åt höger. Vill du ha en som öppnas åt vänster så gör du precis samma fast spegelvänt.

Ta en 1,5 cm bred vliselinremsa som är lika lång som din markering och stryk fast den mitt över markeringarna. Klipp sedan upp markeringen. ( bry er inte om de lila prickarna som är ovanför vliselinremsan. Markerade på fel sida först J )

Ta fram din rektangel och stryk fast vliselin på baksidan av den. Kasta  sedan kanterna hela vägen runt om.
Därefter  mäter du 3 cm in på rektangeln och gör en markering uppifrån och ner tills du har en cm kvar till nedre kanten. Stanna där J . Klipp därefter upp din markering. Detta jack ska vara lika långt som jacket du nyss klippte på bodyframdelen. 


Lägg rätan på rektangeln mot rätan på bodyn och passa ihop jacken. Nåla sidorna så att de ligger rakt emot varandra.  Sy sedan en söm nära kanten på v:et uppifrån och ner och upp igen J


Vik upp rektangelns ena sida så du ser båda rätsidorna. Sy en stickning nära kanten (se bild) ner till sprundets slut. Gör likadant på andra sidan .




Vik över hela rektangeln så att aviga ligger mot aviga. Jag brukar använda strykjärnet och stryka till så sprundet ser bra ut. 
Vik därefter den bredaste fliken på rektangeln dubbel, med avigan mot avigan. 
Sy en stickning längst ut på vikningen. Nu ska förhoppningsvis du se att det börjar likna ett sprund J
Lägg ihop sprundet som det ska ligga när det är klart och du har knäppt knapparna, nåla. Sy ihop sprundbotten på avigsidan. 
Sy en stickning på framsidan där jag lagt pennan. Sy den så lång som  knäppningslisten bakom är bred.
Nu ska du ha ett sprund som ser ut såhär, Sy en  söm längst upp på den högra sidan (där du ser linjalen på bilden) för att fästa knapplisten med  själva bodytyget. Nu är det dags att montera ihop bodyn och kanta kanterna :) . Lycka till!

Hoppas jag kanske har kunnat klurat ut något litet frågetecken. Om inte så har jag iallafall försökt :).

3 kommentarer: